Flytryggingsutvalgets råd
Last ned sikkerhetskortet og sjekk om du har tilstrekkelig trening til den neste flyturen. Lenke til Sikkerhetskortet.INFORMASJON FRA FLYTRYGGINGSUTVALGETDet har inntruffet flere havarier med mikro/sportsfly der sannsynlig hovedårsak helt eller delvis kan tilskrives feilaktig eller uforsvarlig manøvrering, og for lav hastighet i forhold til flyets steilehastighet i lav høyde. Vårt sårbare flymiljø har ikke råd til flere dødsulykker grunnet flikk med etterfølgende spinn / styrtspiral. Kunnskap om farene til slik manøvrering og kjennskap til sikker flyhastighet er pensum til alle for sportsflybevis. Flytryggingsutvalget ønsker med denne informasjon å understreke viktigheten av denne del av pensum, slik at fartøysjefen så langt som mulig avstår fra slik manøvrering, og at det legges inn sikker margin til flyets steilehastighet. Når det allikevel må manøvreres i lave høyder, f eks i forbindelse med avgang og landing og ved flyging nær terreng, er det helt nødvendig at fartøysjefens overvåkenhet er skjerpet med hensyn til krengingsgrad og hastighet. Fartøysjefen må ikke under noen omstendighet utprøve steiling under den høyde (AGL) som flyets håndbøker fastsetter. Hvis ikke slik grense er fastsatt skal minst 2000 fot (AGL) benyttes. Ved brå utsteiling, der flikk eller spinninngang kan utvikles, skal fartøysjefen ta hensyn til dette og høyden skal økes tilsvarende.
SPINNTESTER: Prøveprogrammet omfattet 20 spinninnganger, men dette ble satt ned til 12 på grunn av prøveflyets egenskaper. RESULTAT Ved innganger med cruisesetting (4500 rpm) ble resultatet i noen tilfeller fullt utviklet spinn i ca 2 omdreininger, deretter utviklet flyet styrtspiral med raskt økende hastighet i meget bratt vinkel. Indikert hastighet i spinnet var ca 40 kts, raskt økende til 80 - 90 kts når rotasjonen gikk over til styrtspiral. Rotasjonshastigheten i spinnet var høy, med knapt 3 sekunder for hver omdreining. KONKLUSJON
OPPRETTING AV INNGANG ELLER UTVIKLET SPINN: 1. NØYTRALISERE STIKKE OG SLÅ MOTOREN PÅ TOMGANG Hvis det forsøkes oppretting med balanseror vil følgende skje. Den senkede vingen vil synke enda mer p.g.a. angrepsvinkelen vil forøkes, dels fordi vingen beveger seg nedover og dels fordi balanseroret senkes på den vingen som allerede har størst angrepsvinkel. Den løftede vingen vil få tilsvarende mindre angreps-vinkel, da den beveger seg oppover og balanseroret løftes.
OPPRETTING AV BEGYNNENDE ELLER UTVIKLET STYRTSPIRAL: 1. SLÅ MOTOREN PÅ TOMGANG I en utviklet styrtspiral er ikke vingen utsteilet, og derfor skal koordinert rorbruk anvendes. Hvis det forsøkes oppretting med sideror alene risikeres det at flyet blir overbelastet. Den koordinerte opprettingen med sideror og balanseror vil gi den hurtigste og sikreste oppretting før flyet dras ut av stupet.
SAKTEFLYGING I LAV HØYDE:
Ivar Moland m flere |